Wykład
wygłoszony w ramach obchodów 710 rocznicy
nadania praw miejskich Fromborkowi. Prelekcję wygłosił dr Edmund
Kurowski, 5 lipca 2020 r. na Rynku Miejskim we Fromborku.
Witam Państwa, zadaniem moim jest przedstawienie historii
Fromborka z
okazji 710 rocznicy jego lokacji. Jest to zadanie trudne, z tego
względu, bo jak czytamy w programie obchodów ma być
przedstawiona krótka historia miasta. Jest to skomplikowany
dylemat, gdyż jak się Państwo orientują, historia Fromborka jest
niezwykle bogata, zachodzi pytanie które momenty
wybrać z jego dziejów a które jedynie
zasygnalizować. W związku z obchodzoną rocznicą postanowiłem
trochę szerzej przedstawić może mniej znane jego początki i
funkcjonowanie.
Są w naszym kraju maleńkie
miasteczka o wielkiej historii, bogate w
unikalną zabytkową architekturę, godne trwałej pamięci. Te małe perełki
stanowią cenny element wiedzy o historii Polski, będącej dowodem
przebytej drogi na przestrzeni wieków. Jednym z tych
miasteczek jest liczący w 2020 r. 2,7 tys. mieszkańców
Frombork. Początki tego miasta sięgają XIII wieku, burzliwe jego losy,
lata świetności i upadków, zasługują na trwałe upamiętnienie.
Zacytowany fragment pochodzi ze wstępu do monografii „Dzieje
Fromborka”.
Okresy w historii Fromborka
I |
Od zarania do
1466 r. pod
wpływem państwa krzyżackiego |
II |
1466 do
1772 - miasto w granicach
Rzeczypospolitej |
III |
1772 do 1945 -
okres prusko-niemiecki |
IV |
od 1945 -
obejmuje historię najnowszą |
Początki
osadnictwa.
W północno-zachodniej części
Warmii, na
miejscu dawniejszej jej stolicy, ślady osadnictwa ludzkiego sięgają
czasów między czternastym a ósmym tysiącleciem
przed
naszą erą. Docierali tu najpierw myśliwy, kierując się w głąb
borów z dorzecza Wisły, co potwierdzają używane przez nich
krzemowe narzędzia tzw. kultury świderskiej od miejscowości Świdry koło
Warszawy. Bogactwo fauny i flory sprzyjało późniejszemu
rozwojowi osadnictwa przybyszy z różnych stron Europy.
Sprzyjało
to wzajemnemu przenikaniu kultur zwłaszcza języka. W miarę rozwoju
gospodarczego i społecznego na ziemiach tych rozwijał się handel lądowy
oraz morski z krajami głównie skandynawskimi a także
łotewskimi
i fińskimi. Był to handel wymienny, czego dowodem jest między innymi
znaleziony pod Fromborkiem wrak łodzi pełnomorskiej, pochodzący z X
wieku, oraz znaleziska wag, monet, odważników itp.
Położenie geograficzne i warunki przyrodnicze.
Wybór lokalizacji Fromborka
nie był
przypadkowy, wiązał się on z warunkami geograficznymi i przyrodniczymi
miejsca osadnictwa. Leży u wybrzeży Zalewu Wiślanego na krańcach Niziny
Młynarskiej i Wysoczyzny Elbląskiej, pomiędzy rzekami Baudą i Narusą.
Tutejsze gleby to przeważnie brunatne ciężkie iły oraz bielice. Pod
względem zasobów surowców mineralnych teren ten
jest
ubogi. Występują tu jedynie torfy i gliny. Potencjalne duże znaczenie
mogą posiadać odkryte tu źródła wód leczniczych,
które zlokalizowane są na wschód od miasta. Na
klimat
okolic Fromborka zasadniczy wpływ wywierają, napływ powietrza
polarno-morskiego z północy, znaczne zalesienie i sąsiedztwo
Zalewu Wiślanego. Dają też o sobie znać także sztormy na Bałtyku.
Frombork w świetle badań archeologicznych
Systematyczne badania archeologiczne we
Fromborku,
po II wojnie światowej, zostały zapoczątkowane w 1958 roku przez
pracowników Instytutu Historii Kultury Materialnej Polskiej
Akademii Nauk przez M. Gajewską - Kruppe, J. Kruppe i M. Dąbrowską.
Celem tych doniosłych badań było szczegółowe poznanie
badanych
obiektów, ich pierwotnego charakteru, ukształtowania
przestrzennego i zabudowy, oraz zmian jaki zaszły tu na przestrzeni
dziejów. Zgromadzone materiały pozwoliły na poznanie takich
dziedzin życia w środowisku, jak technika produkcji, konsumpcja i
warunki bytu mieszkańców. Baniami objęto: w 1958 r.
Wzgórze Katedralne, w 1967 r. kanonie św. Piotra i obszar
miasta
lokacyjnego, w 1974 r. szpital św. Ducha wraz z kaplicą św. Anny. W
latach 1995-96 badano niezamieszkały obszar Starego Miasta w celu
przygotowania tego terenu po przyszłe centrum Fromborka. Koncepcja ta
czeka w dalszy ciągu na realizację. Nie miejsce tu na przedstawienie
szczegółowe wyników poszczególnych
badań, jedynie
należy stwierdzić, iż były istotne dla dalszych badań i restauracji
badanych.
Początki miasta
Okres przed lokacją
Na temat okoliczności powstania grodu
trwa
wśród badaczy spór o to czy lokacja Fromborka
dokonała
się na „surowym korzeniu”, czy też zajęła miejsce
starszej
osady pruskiej. Zachowane bowiem w pobliżu Fromborka relikty grodzisk
pruskich świadczą o starszym osadnictwie w tym rejonie. Pierwsze
wzmianki o mieście pochodzą z aktu nadania z 1278 r. Biskupa Henryka I
Fleminga swemu bratu Gerhardowi łanów ziemi pod Fromborkiem,
oraz w akcie lokacyjnym Braniewa z 1284. W dokumentach tych wymieniony
jest Frombork jak
Castrum
Dominae Nostrae oraz jako Civitas Frowemburg.
Z powstaniem miasta wiąże się też legenda o grodzie pruskim,
którego właścicielką była Supona, wdowa po władcy grodu
Kunigasie zwana również Gertrudą lub Plastwig,
która za
ocalałe życie w trakcie powstania pruskiego, ofiarowała swą posiadłość
biskupowi Anzelmowi, lub jak podają inni proboszczowi Kapituły
Henrykowi. Stąd jak dowodzą niektórzy, nazwa Frombork
(Gród Pani)
związany jest z tą legendą.
Istnieje także przekaz, iż nazwę z języka niemieckiego Frauenburg
określili przybywający wraz z Gerhardem Flemingiem osadnicy na cześć
Najświętszej Marii Panny, patronki Kapituły Warmińskiej. Nazwa ta jest
bowiem przejawem powszechnego w średniowieczu kultu maryjnego. Na
przestrzeni wieków spotykamy inne nazwy miasta,
różniące
się znaczeniem jak i pisownią, (dwadzieścia dwa określenia). Nie ma
zgodności również co do tego kiedy nastąpiła lokacja miasta,
wydanie bowiem oficjalnego dokumentu w 1310 roku, kończyło długo trwały
spór o podział własności ziemskiej między miastem a
Kapitułą. Wg
G. Materna (historyk niemiecki) , pierwszymi osadnikami we Fromborku
byli: dolnonieccy, saksończycy, flamandczycy i lubeczanie. Na ich czele
stał Gerhard Fleming, brat biskupa Henryka. W jednym z
dokumentów biskupich z 1287 roku, wymienione są nazwiska
pierwszych mieszkańców. Oprócz G.Fleminga
występują Peter
von Krakau, Ludiko, Werner, Rotmanen. Pierwszym sołtysem Fromborka
został najstarszy z braci Fleming. Po jego śmierci w1304 r. prawa po
nim odziedziczył jego syn Eberhard. Jako posiadłości ziemskie
przydzielił biskup osadnikom następujący teren: granicą wschodnią była
rzeka Bauda, zachodnią rzeka Narusa, na północy linia Zalewu
Wiślanego. Trudność stanowi precyzyjne określenie granicy południowej,
ponieważ wymienione przez G. Materna niektóre miejscowości
jak i
elementy identyfikacyjne przestrzeni o charakterze przyrodniczym w
dzisiejszych czasach są trudne do rozpoznania np. topola,
rów,
kopiec itp. Należy przypuszczać iż granica ta wiodła od Narusy poprzez
obecny las i miejscowość Baranówka do Fromborka.
Przeniesienie
Katedry i Kapituły z Braniewa do Fromborka spowodowało konieczność
przydzielenia dóbr kanonikom na ich utrzymanie w
bezpośredniej
bliskości ich , siedziby. Ponieważ tereny te były zajęte przez
mieszczan, rozpoczął się długotrwały spór o częściowe ich
przekazanie Kapitule.
Lokacja
miasta
W dniu 8 lipca 1310 roku
„...po dojrzałym
wspólnym rozważaniu i przy całkowitej zgodzie Kapituły
biskup
Eberhard doprowadził dzieło do końca. W obecności wszystkich we
Fromborku kanoników, wokół osiadłych
lenników, przy udziale Rady sąsiedniego Braniewa sporządzono
akt
na Zamku Naszej Pani. Dokument został opatrzony pieczęciami biskupa i
Kapituły, a proboszcz Petrus sporządził.”
Dokument lokacyjny, poza szczegółowym określeniem granic
miejskich posiadłości, zawierał ponadto określenia prawa miejskiego,
przywilejów miasta oraz zastrzeżenia pana lennego co do
regaliów takich jak prawo wydobywania soli, złota, srebra,
innych metali, oraz trzecią część opłat sądowych. Biskup zastrzegł
sobie prawo zatwierdzania wilkierzy miejskich jak również
burmistrza i rajców miejskich. Akt lokacyjny był uważany za
największy dokument miasta. Był przedmiotem szczególnego
szacunku, uroczyście przedstawiany na zebraniach, kiedy rozpatrywano
jego treść, przechowywany był w ratuszu w specjalnych kasach. Losy
oryginalnego aktu lokacyjnego Fromborka nie są dokładnie znane. Część
historyków sądzi iż zaginął w czasie wojen szwedzkich. G.
Matern
natomiast stwierdził iż „...Ten cenny dokument, napisany na
pergaminie, znajduje się jeszcze dziś (1910) w miejskim archiwum
Fromborka. Jedwabne sznury zielono-czerwone i złoto-czerwone pozostały,
pieczęć natomiast zginęła „Pieniądza tu nie bito.
Do 1466
roku środkiem płatniczym był pieniądz Zakonu.
Władze
miasta
Przy lokacji miast na Warmii występował
zawsze ten
sam pan lenny, jako inicjator lokacji. Był nim biskup lub Kapituła.
Obok pana zwierzchniego drugą postacią przy lokacji każdego miasta był
zasadźca zwany sołtysem. Pierwsi sołtysi miast warmińskich byli blisko
związani z panem lennym. Rola sołtysa była znacząca, reprezentował
swego pana i strzegł jego interesów. Do nich należała
również jurysdykcja sądowa. Byli dobrze wynagradzani,
stawali
się najbogatszymi i najbardziej wpływowymi ludźmi w mieście. Funkcja ta
była dziedziczna, stąd Kapituła w 1320 roku wykupiła urząd sołtysa i
Frombork przestał być miastem biskupim. Jednym z jej pierwszych po
przejęciu miasta zarządzeń 24 listopada 1320 r. Potwierdza ten fakt,
jak również określiła kompetencje władz administracyjnych
miasta, którą sprawowali dwaj burmistrzowie oraz
dziesięcioosobowa rada miejska zatwierdzana przez Kapitułę.
Jedną
z czołowych
postaci w radzie był pisarz miejski, a także wójt zwany
również burgrabią, miał on administracyjne i sędziowski
uprawnienia, prowadził nadzór nad majątkami ziemskimi i
lasami.
Do pomocy w nadzorze miał żandarmów zwanymi także woźnymi
lub
gajowymi. Miasto utrzymywało też dwóch niższych rangą
urzędników, sprawujących służbę miejską, noszących
niebieskie
mundury z żółtymi wypustami. Strojem galowym
burmistrzów
i radnych były czarne kapelusze i płaszcze. Raz na dwa lata 22 lutego w
dzień św. Piotra apostoła po wyborach burmistrzów i radnych,
składali przysięgę wierności miastu, połączone z biesiadą na
której nowo powołani rajcowie stawiali beczki piwa.
Herby i pieczęcie miasta
Pierwszym herbem miasta, co do
którego
zgadzają się w większości wypadków zarówno
historycy
polscy jak niemieccy, jest brama miejska, umieszczona w czerwonym polu,
flankowana przez dwie wieże. Nad blankami bramy umieszczona jest
tronująca Maria, która trzyma dzieciątko Jezus. W
późniejszych czasach powstawały kolejne wersje herbu. W
okresie
reformacji jej zwolennicy, utożsamiali postać kobiecą na herbie z
legendarną Suponą – Gertrudą. Od 1605 r. na pieczęciach a
później w herbie pojawia się jako pokutnica postać św. Marii
Magdaleny, którą po potężnych nawałnicach i sztormach w dniu
jej
święta (22 lipca) mieszczanie obrali ją za patronkę i oddali się w jej
opiekę. Aktualnie obowiązujący herb miasta od 1998 roku zatwierdzony
został statutem Miasta. Z herbami nierozerwalne były pieczęcie miast,
na których herby zajmowały centralne miejsce obowiązujące w
danym okresie. Pieczęcie miasta Fromborka przechodziły interesującą
ewolucje. Najstarsza pochodziła z XIV wieku, inne powstawały w związku
za z aktualnymi wydarzeniami w mieście, np. 650 -lecia istnienia
Fromborka, czy obchodami 500-lecia urodzin Kopernika. Obecna pieczęć
miasta stosowana w szczególnych okazjach, zawiera herb
zatwierdzony w Statucie Miasta i Gminy Frombork z 1998 roku.
Wojny
w XV w.
Wojny były jednym z czynników
determinujących
warunki życia mieszkańców Fromborka. Jego usytuowanie w
ważnym
strategicznym punkcie dającym możność kontrolowania szlaku wodnego
Zalewu Wiślanego a także lądowego z Malborka do Królewca,
czyniły z niego obiekt pożądania i częstych napaści wojennych. W
związku z tym wszelkie pożogi wojenne na Warmii nie omijały ten
gród jak i Wzgórze Katedralne. Było to tym
łatwiejsze, iż
miast nie posiadało murów obronnych. Przykładem może być
wojna głodowa
z 1414 roku gdy zakon nie dotrzymał postanowień pokoju po bitwie pod
Grunwaldem. W trakcie jej działań spalono miasto i spustoszono Katedrę,
kościół farny i kanonie. Po czterdziestu latach względnego
spokoju Frombork ponownie był widownią działań wojennych. Wiązały się
one z
wojną
trzynastoletnią,
gdy miasto przechodziło z rąk do rąk walczących stron.
Szczególnie uciążliwa dla Wzgórza jak i miasta
była
obecność przez okres dziewięciu lat czeskiej załogi, którą
Jan
Bażyński osadził w warowni dla jej obrony. Oddział ten mszcząc się za
postawę kanoników, zburzyli ołtarze, spalili obrazy, w
zakrystii
urządzili kuchnię a w prezbiterium stajnię. Zakończenie wojny i
postanowienia
II Pokoju
Toruńskiego
w1466r. Przyczyniły się, iż Frombork wraz z Warmią włączony został do
Królestwa Polskiego stając się Prusami
Królewskimi,
natomiast ziemie, które do tej pory były we władaniu Zakonu
Krzyżackiego określono mianem Prus Zakonnych.
Charakterystyczną cechą tego okresu były spory między Królem
Polski a Kapitułą Fromborską wokół obsady biskupa
warmińskiego.
Każda że stron chciała mieć w tej kwestii głos decydujący, wiążący się
z wpływami na Warmii. Rozstrzygnięcie konfliktu nastąpiło w 1512 roku,
na mocy układu, wybrany biskup zobowiązany był do składania przysięgi
lojalności królowi polskiemu. Układ ten znosił wszelkie
powinności jakie na Warmię nałożył Zakon, zostawiając jedynie obowiązek
czynszu i służby wojskowej. Ostatnia wojna z zakonem w latach 1519
– 1520 w której negocjacjach pokojowych
uczestniczył
między innymi Mikołaj Kopernik, zakończyła się czteroletnim rozejmem.
Były to ostatnie lata istnienia zakonu, który został
sekularyzowany. W 1525roku po podpisaniu pokoju z królem
polskim, Wielki Mistrz złożył znany hołd królowi na rynku
krakowskim, potwierdzając przynależność Warmii do Polski.
Wybitne
postacie Fromborka od XV do XVIII
Po wydarzeniach nastąpił prawie stuletni
okres
pokoju. Odrestaurowano wówczas i rozbudowano system obronny
Wzgórza. Zaczęło się rozwijać i wzbogacać miasto. W okresie
tym
przebywali i kierowali Warmią biskupi znani również poza jej
granicami. Byli to między innymi : Maurycy Ferber, Jan Dantyszek,
Tideman Gise, Stanisław Hozjusz, Szymon Rudnicki, sekretarz wielki
koronny Stefana Batorego. Fundatorami wielu
obiektów
Wzgórza byli: Krzysztof Szembek, Michał Radziejowski oraz
Adam
Grabowski. Ostatnim biskupem warmińskim do rozbiorów był
książę poetów
Ignacy Krasicki, który często przebywał we Fromborku.
W Kapitule Fromborskie rozpoczął się jej okres polonizacji i
świetności, a Frombork stawał się coraz bardziej znanym ośrodkiem
życia umysłowego. Członkowie Kapituły, byli w znacznej mierze
absolwentami i doktorami sławnych europejskich
uniwersytetów. Ze
względu na ramy czasowe wystąpienia wymienię kilka : Jan Plastwich,
Tomasz Werner, Tomasz Treter, Adam Konarski, Stanisław i Tomasz Ujewscy
i wielu innych.
Największą jednak sławę i rozgłos spośród
kanoników
fromborskich zdobył Mikołaj Kopernik. Ten typowy przedstawiciel
Renesansu wszechstronnie wykształcony, posiadał szereg umiejętności i
zainteresowań, dokonał we Fromborku w którym przebywał 30
lat
rewolucyjnego odkrycia, które stało się podstawą nowego
poglądu
i wyobrażenia dotyczące wszechświata.
Kataklizmy
losowe i życie gospodarcze
Przy tak świetnym rozkwicie
myśli
humanistycznej wśród członków kapituły, miasto
mimo że
pozostawało pod silnym jej wpływem nie rozwijało się w takim stopniu
jak można było oczekiwać. Wpływ na tę sytuację miało sąsiedztwo
potężnego Braniewa, a także ograniczenie kompetencji samorządu
miejskiego, na skutek przejęcia ich przez administratora oraz
wójta kapitulnego.
Do większych wydarzeń w mieście należały: ingres nowego biskupa do
katedry, ich pogrzeby, gdy w sposób uroczysty przewożono ich
zwłoki z Lidzbarka do Fromborka. Ponadto kataklizmy losowe, choroby
zakaźne oprócz skutków wojen przyczyniały się do
okresowych upadków życia w mieście, zabierając dużą liczbę
ofiar. Lata 1349,1505-1507, 1564, 1576, 1602 i 1710 zapisały się w
dziejach miasta występowaniem epidemii dżumy i zarazy. Do klęsk
żywiołowych mających tu miejsce należy zaliczyć burze, sztormy i
pożary. Domy najczęściej kryte słomą o konstrukcji szkieletowej,
wypełnione gliną były łatwym łupem ognia. W dniu 10 października 1703r
wybuch pożar na ulicy Kościelnej. Strawił całe miasto, łącznie z
ratuszem i wieża kościelną na której stopiły się dzwony.
Spalone
miasto opustoszało, ludność szukała schronienia poza Fromborkiem. Stąd
obecnie w mieście brak śladów sprzed tej pożogi.
Ludność starała się nie być bezradna wobec tego żywiołu. Według spisu
fryderycjańskiego w ich posiadaniu był następujący sprzęt strażacki:
sikawka z miedzianym kotłem na dwie beczki wody, cztery kadzie dębowe
na wodę, dziewięć osęków i dwie drabiny, a każdy mieszkaniec
musiał posiadać skórzane wiadro i dobrą drabinę.
Na odrębną uwagę zasługuje życie
gospodarcze
miasta.
Jego mieszkańcy utrzymywali się głównie z
rybołówstwa.
rolnictwa, rzemiosła, drobnego handlu oraz zatrudniali się do
różnych prac na Wzgórzu i w porcie.
Rzemieślnicy
fromborscy
zgrupowani byli w różnych cechach-około 11. Najbardziej
znane
poza Fromborkiem były wyroby rzemiosła garncarskiego. Bliskość dobrego
surowca spowodowała, iż tą dziedziną zajmowało się kilkanaście
warsztatów a ich wyroby znajdowały nabywców
między innymi
w Gdańsku i Królewcu. Również dobrą renomę i
wielu
chętnych miało ciemne fromborskie piwo, którego warzeniem
zajmowała się w mieście znaczna część jego mieszkańców.
Rybołówstwo.
Prawo połowu ryb otrzymali mieszczanie w postanowieniach aktu
lokacyjnego z 1310 roku, który zezwalał łowić gatunki
wszystkich
ryb za wyjątkiem węgorza na który powinni mieć zezwolenie
Kapituły. Rybacy zrzeszeni byli w gildzie, jej członków
charakteryzowała wielka solidarność i udzielanie wzajemnej pomocy
w krytycznych sytuacjach. W 1671r.gilda zrzeszała 27
rybaków, a 1723 – 15.
Budowa
i modernizacja portu
Szansą rozwoju Fromborka,
zarówno w
przeszłości jak i obecnie był i jest port. O ile port rybacki
funkcjonował tu od stuleci, to na pozwolenie budowy i rozwoju portu
handlowo-morskiego, miasto napotykało na silny konkurencyjny
opór zarówno Braniewa jak i Elbląga, obawiających
się
przejęcia przez Frombork części handlu morskiego. Dzięki nieugiętej
postawie Kapituły w 13 listopada 1675 dokonano uroczyście otwarcie
portu.
Wkrótce nowy port zaczął przynosić dochody,
głównym odbiorcą towarów był Gdańsk.
Szkolnictwo
Szkolnictwo we Fromborku począwszy od
lokacji
zlokalizowane było w dwóch ośrodkach: przy katedrze oraz
przy
kościele parafialnym św. Mikołaja.
Zadaniem
szkół
parafialnych
było przekazanie uczniom elementarnej wiedzy, oraz przygotowanie ich do
udziału poprzez chór w nabożeństwach kościelnych.
W 1565 r. (protokół powizytacyjny) do szkoły
uczęszczało
około pięćdziesięciu chłopców. Część
absolwentów
szkoły kontynuowała naukę kolegium jezuickim w Braniewie.
Szkoła
Katedralna
Zadaniem szkoły było przygotowanie młodzieży do stanu kapłańskiego.
Sprawa ta miała niebagatelne znaczenie dla rozwoju nowo powstałej
diecezji. Istniały tu dwa oddziały: gramatyczny i teologiczny. Przy
kościele katedralnym istniała dobrze wyposażona biblioteka, uległa
zniszczeniu w latach 1455-1477. Wykładowcami byli absolwenci
europejskich uczelni. Całkowity jej upadek nastąpił w czasie wojny
trzynastoletniej.
Wojny
polsko – szwedzkie w XVII w.
Siedemnastowieczne wojny
polsko-szwedzkie nie
ominęły Fromborka. 11 lipca 1626 r. wojska szwedzkie weszły do
Fromborka, podpalając miasto z czterech stron. Na okres trzech lat
zostawili 300 osobową załogę. Okres te należał do najbardziej trudnych
w dziejach miasta. Dokonane wówczas rabunki, przesądziły o
późniejszym wyglądzie katedry i miasta. Łupem padły
wszystkie
obrazy, rzeźby, księgi wśród nich biblioteka Kopernika,
organy,
archiwalia, dzwony. W mieście natomiast od pożarów ocalał
jedynie kościół parafialny.
W czasie drugiego najazdu szwedzkiego w 1655 r., zwanego potopem,
Frombork podzielił los Warmii i został również zajęty.
Kanonicy
musieli uchodzić.
Wojna
Północna
W czasie tej wojny Warmia stała się
terenem
przemarszów różnych wojsk: polskich, saskich i
szwedzkich. Okupanci nękały miasta kontrybucjami, głównie
żywności, pasz oraz grabieżami. W wyniku wojny wzrosła potęga Prus,
które coraz śmielej ingerowały w sprawach Warmii, zmalała
rola
Polski.
Okres prusko-niemiecki w historii miasta (1772-1945)
Przejęcie Fromborka we władanie pruskie
nastąpiło 13
września 1772 roku. Od tego momentu zapoczątkowano zmiany personalne i
organizacyjne. Decyzją władz pruskich usunięto fromborskiego
burmistrza, uchylono lubeckie prawo miejskie, a władzę przejął pruski
urzędnik. Warmię podzielono na dwa powiaty: braniewski i lidzbarski.
Komornictwo fromborskie włączono do powiatu braniewskiego. Po przejęciu
Warmii władze pruskie jeszcze w 1772 r. dokonały spisu ludności i
inwentarza zwany pod nazwą
spisu
fryderiańskiego.
Pozytywną stroną spisu było to iż po raz pierwszy dokonano na Warmii
tak skrupulatnego przeglądu, którego wyniki zachowane do
dziś,
pozwalają na dość precyzyjne określenie stanu różnych
dziedzin
życia w dominium warmińskim. Po licznych wojnach Frombork i okolice
były w krytycznej sytuacji gospodarczej i ludnościowej, np. w 1817 roku
ludność miasta wynosiła 1380.
W 1836r. Przeniesiono siedzibę biskupa warmińskiego z Lidzbarka do
Fromborka. Ożywienie gospodarcze nastąpiło w II poł. XIX wieku.
Powstały w tym czasie kolejne browary, rozbudowano młyn, zmodernizowano
port, rozpoczęto budowę drogi Elbląg – Królewiec,
w
związku z tym zmieniony został układ niektórych ulic w
mieście.
Na większą skalę zaczęło rozwijać się rybołówstwo, rolnictwo
i
handel morski jak i lądowy. W 1899roku uruchomiono drogę kolejową,
którą dokładnie w setną rocznicę jej istnienia zlikwidowano.
Z
innych inwestycji można powstanie poczty, tartaku, gazowni,
budowę piętrowych domów, w tym ratusza.
Znaczącym dla miasta było powstanie w 1928r
Ortopedycznego Zakładu Leczniczego,
o który zabiegało siedem miast warmińskich. Był to
jak na
owe czasy zakład nowoczesny w którym przeprowadzano rocznie
około 100 zabiegów, wykonywanych przez najwybitniejszych
specjalistów tej dziedziny. Popularność tej
placówki
sprawiła, iż korzystali z jej usług mali pensjonariusze z
różnych regionów Niemiec. Kontynuacją
działalności
medycznej o zmienionej specjalności jest obecnie miejscowy
szpital, który zatrudnia największą liczbę
pracowników w
mieście.
Stosunki społeczno-ekonomiczne 1914-1945
Frombork jak i powiat braniewski
należący do
rejencji królewieckiej, był jednym z nielicznych w
prowincji wschodnio-pruskiej, które uniknęły okupacji wojsk
rosyjskich i bezpośrednich zniszczeń wojennych. Liczba ludności w 1936
r. wynosiła 3086. Na wzrost ludności przyczynił się
przyrost naturalny oraz masowe wewnętrzne ruchy migracyjne.
Największym zakładem w mieście był tartak ze stolarnią,
których
produkcja przeznaczona głównie na potrzeby armii. Z chwilą
wybuchu II wojny św., obostrzono przepisy regulujące życie w mieście.
Większość mężczyzn powołano do wojska, później
także
starszych i młodzież. Począwszy od poł. XIX wieku wzrosło
zainteresowanie postacią Kopernika. Przybywali do miasta turyści
szukając pamiątek po astronomie i miejsca jego pochówku. Na
ich
potrzeby funkcjonowały trzy hotele, otwarto kąpielisko i zaczęły
regularnie kursować statki do Krynicy Morskiej. Część badaczy
głównie polskich rozpoczęło poszukiwania i badania w Szwecji
wywiezionych z Polski zasobów archiwalnych i bibliotecznych.
Poszukiwania te kontynuowano również po II wojnie światowej.
Ważną organizacją kulturową było Warmińskie Towarzystwo Historyczne,
zajmujące się głównie działalnością edytorską i badawczą
dziejów Warmii. Jednym z członków Towarzystwa był
ksiądz
kanonik Władysław Świtalski, który także działał w wielu
towarzystwach europejskich. Pełnił odpowiedzialne funkcje kościelne. W
czasie II wojny św. opiekował się przebywającymi we Fromborku, polskimi
jeńcami wojennymi. Odprawiał dla nich nabożeństwa w przykatedralnej w
kaplicy polskiej. Okoliczności jego śmierci do dnia dzisiejszego budzą
emocje w środowisku fromborskim, była ona niczym nie uzasadniona.
Aktualnie prowadzony jest proces beatyfikacyjny tego zasłużonego
księdza profesora.
Najnowsza historia Fromborka
W styczniu 1945 roku ruszyła ofensywa
wojsk
radzieckich którymi dowodził generał Mikołaj Gusiew.
Generalny
atak na miasto nastąpił 8 lutego 1945 r., zakończony dzień
później całkowitym jego zajęciem.
Przed nadejściem frontu przez Frombork przelewała się ogromna rzesza
ludności niemieckiej z różnych rejonów Prus,
którzy pragnęli poprzez zamarznięty Zalew dostać się na
Mierzeję
Wiślaną, gdzie okrętami ewakuacyjnymi mieli odpłynąć w głąb Niemiec. W
trakcie przeprawy nastąpił atak wojsk radzieckich z lądu i powietrza,
który spowodował iż tysiące ludzi wraz z dobytkiem zatonęło.
Exodus tej ludności pochłonął ok. 500 tys. osób.
Władzę w mieście sprawował rosyjski komendant miasta,
który w sierpniu 1945 roku przekazał ją administracji
polskiej,
p.o. burmistrzem został Staniśław Rink.
W trakcie działań wojennych miasto uległo zniszczeniu w 70%. W połowie
1945 roku zamieszkiwało w mieście 750 osób, pod koniec tego
roku
– 260, a w marcu 1946 r., tylko 58. Zmiany te nastąpiły w
wyniku
dobrowolnej lub przymusowej emigracji do Niemiec.
Od drugiej połowy 1945roku zaczęli liczniej przybywać na Warmię
repatrianci ze Wschodu głównie z Wileńszczyzny, a od 1946
osadnicy z województwa warszawskiego. Kolejna faza
osadników przybyła do Fromborka i okolic w 1947 roku w
ramach
akcji „Wisła”. Pochodzili
głównie z byłych
województw: rzeszowskiego, lubelskiego i białostockiego.
Wysiedlani byli pod przymusem. Wyznawali wiarę
grekokatolicką, prawosławną i katolicką. Używali także odmiennego
języka w zależności od miejsca pochodzenia.
W ten sposób pod koniec lat czterdziestych Frombork podobnie
jak
i inne tereny tzw. ” Ziem Odzyskanych”, stanowił
swoistą
mozaikę kulturową, językową i wyznaniową. Pomimo tak
zróżnicowanego społeczeństwa kroniki miasta nie odnotowały
tu
drastycznych konfliktów społecznych.
Podstawową kwestią zarówno dla przybywających do miasta jak
i
osiadłych mieszkańców było zdobywanie żywności. Większość
zakładów produkujących żywność była zniszczona. Wprowadzony
system kartkowy nie zaspakajał potrzeb. Zboże leżące na stertach mokre
i uszkodzone przez gryzonie nie nadawało się do konsumpcji. W związku z
tym groziła klęska głodu. Jak wspomniano miasto w wyniku działań
wojennych zniszczone zostało w 70%, w największym procencie dawne
miasto lokacyjne, szkody w obrębie Wzgórza były
również
niemałe. Według relacji mieszkańców miasta żyjących w tamtym
okresie, część zabudowań uległa zniszczeniu już po wkroczeniu Armii
Czerwonej do miasta. Wtedy miano wysadzić w powietrze
kościół
parafialny, ratusz, młyn, oraz pałac biskupi na Wzgórzu.
W październiku 1945 roku wskutek zmniejszenia się liczby
mieszkańców. Frombork po raz pierwszy w swej historii
utracił
prawa miejskie, wydaje się iż ta decyzja władz była niezbyt fortunna.
Znaczenie miasta w dalszym ciągu było duże (zabytki, Kopernik, turyści).
W lutym 1958 roku miasto otrzymało prawa osiedla, a we wrześniu
przywrócono Fromborkowi prawa miejskie. Gorącym orędownikiem
ich
przywrócenia i rozbudowy miasta był Prezes Polskiej Akademii
Nauk prof. Tadeusz Kotarbiński, chcący godnie uczcić zbliżającą się
rocznicę 650 - lecia lokacji miasta.
Ważniejsze
wydarzenia w mieście po 1945 roku
Po II wojnie światowej Frombork był
świadkiem kilku wydarzeń o zasięgu nie tylko krajowym:
Rok 1953
w
związku
410 rocznicą
śmierci Kopernika
ogłoszono w Polsce Rokiem Kopernikowskim. Inauguracja jego odbyła się
we Fromborku z udziałem członków Rządu z
ówczesnym
premierem Bolesławem Bierutem.
W 1960 r.
jak
wspomniano obchodzono
650
rocznicę nadania praw miejskich Fromborkowi.
Miasto było również miejscem w którym obchodzono
jedną z centralnych uroczystości kościelnych związanych z
1000 - leciem Chrztu Polski.
Odbyły się one 19 czerwca 1966 roku na dziedzińcu katedralnym, w
których brali udział pielgrzymi (około 20 tys.),członkowie
episkopatu Polski z księdzem prymasem Stefanem Wyszyńskim.
Największe znaczenie dla rozwoju Fromborka po 1945 roku, było
przygotowanie do obchodów przypadającej w 1973 roku
500 rocznicy urodzin Mikołaja
Kopernika. Ogrom zadań jakie należało wykonać
mógł zostać wykonany jedynie przy pomocy władz centralnych.
Również harcerze w ramach znanej akcji pod nazwą
Operacja 1001 Frombork,
która zapoczątkowana została w 1967r. przyjęli jako
główne zadanie przywrócenie Fromborkowi dawnej
jego
świetności. Brało w niej udział 46 tys. Harcerzy
i instruktorów.
Podsumowując zakres wykonanych wszystkich prac do 1973 r. należy
stwierdzić,
iż Frombork zdecydowanie zmienił swój wizerunek. Z
przeciętnego
prowincjonalnego miasteczka, stał się jak na owe czasy miejscowością,
nowoczesną, schludną i atrakcyjną.
Obchody 500-lecia urodzin M. Kopernika
Na świecie
Ogłoszony przez UNESCO rok 1973 Rokiem
Kopernika,
miał swe odbicie w obchodach tej rocznicy w szeregu krajach i
przybierał ich różne formy. Generalnie uczczono pamięć
astronoma
we wszystkich krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych,
Związku Radzieckim, oraz na innych kontynentach – Japonii
Kanadzie, Meksyku Argentynie, Brazylii, Algierii, Libii, Chinach i
Mongolii.
W
Polsce
Obchody w Polsce koncentrowały się głównie w organizacji
kongresów, zjazdów, wystaw tematycznie
związanych z
astronomem, wydaniem szeregu publikacji, przyjęcie nazwy Kopernik przez
szkoły, instytucje, odsłonięte zostały w szeregu miejscowościach
pomniki uczonego, w tym we Fromborku. Imieniem astronoma nazwano
samolot pasażerski PLL, prom łączący Świnoujście z Ystad, okręt
Marynarki Wojennej. Nakręcony został pełnometrażowy film
Kopernik.
We
Fromborku
Odświętny charakter miały zorganizowane
we Fromborku
uroczystości kościelne, bowiem jako kanonik był członkiem Warmińskiej
Kapituły Katedralnej, posiadał w Katedrze swój ołtarz i dwie
kanonie. Episkopat Polski powołał specjalną Komisję, która
miała
za zadanie przygotowanie i koordynację obchodów w Polsce i
za
granicą. Komisji przewodniczył ks. kardynał Karol Wojtyła –
metropolita krakowski.
Centralne uroczystości odbyły się 17 czerwca 1973r, pod
przewodnictwem Prymasa Polski. Uroczysta suma odprawiona została przy
ołtarzu polowym, którym głównym celebrantem był
ks.
kardynał Wojtyła, któremu asystowali biskupi z tzw. Szlaku
Kopernikowskiego, homilię wygłosił ks. kardynał Stefan Wyszyński. (
Frombork
jest jedyną miejscowością, w której nie uwzględniono pobyt
późniejszego papieża a obecnie świętego zarówno w
katedrze jak iw mieście).
Państwowe uroczystości związane z tą doniosła rocznicę odbyły się 15
lipca 1973 r. z udziałem ówczesnych najwyższych władz
państwowych z Edwardem Gierkiem, Henrykiem Jabłońskim i Piotrem
Jaroszewiczem. W trakcie uroczystości podsumowano wyniki
Operacji 1001 Frombork
, zasłużonych dla rozwoju miasta udekorowano odznaczeniami państwowymi.
Zebrani zgromadzili się w centralnym placu miasta u stóp
pomnika
astronoma Okolicznościowe przemówienie wygłosił prof. Henryk
Jabłoński.
Z innych ważnych uroczystości
które odbywały
się mieście, należy wymienić ingresy nowo powołanych
biskupów
warmińskich do katedry, centralne uroczystości z udziałem Episkopatu
Polski z okazji
750 -
lecia Kapituły Fromborskiej i 770 - lecia powstania Diecezji
Warmińskiej.
Jedną z najważniejszych spraw
która nurtowała
nie tylko badaczy, była sprawa pochówku astronoma we
Fromborku.
Pierwsze badania tej kwestii, miały miejsce w XIX w, kiedy
przybyli tu profesorowie Tadeusz Czacki i Marcin Molski. Przez wiele
lat nie zdołano odkryć tę tajemnicę. Systematyczne badania z
inicjatywy między innymi prepozyta kapituły biskupa Jacka Jezierskiego,
podjął się zespół pod kierownictwem prof. Jerzego
Gąsowskiego z
Akademii Humanistycznej w Pułtusku. Znaleziono szczątki,
które
po przeprowadzeniu badań zostały zidentyfikowane jako należące do
Wielkiego Astronoma. Cały proces poszukiwania, a następnie ponownego
pochówku kanonika Kopernika w 2010 roku, miał znaczenie
ponadregionalne o zasięgu światowym.
Kończąc zacytuję fragment wystąpienia
prof. Kotarbińskiego z okazji
650-lecia nadania praw miejskich Fromborkowi,
stwierdził:
„Wszystkie
obchody historyczne w
których składamy hołd przeszłości, mają sens tylko
wówczas, kiedy zyskuje na nich teraźniejszość i
przyszłość”.
I tego państwu życzę.
Dziękuję
za uwagę
dr Edmund Kurowski